توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2424

توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در جلسه کارگروه توسعه صادرات این استان گفت: برای تحقق اهداف صادراتی، امسال توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی را در اولویت برنامه‌های صادراتی خراسان رضوی قرار داده‌ایم.

وی توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی را به کشورهای آفریقایی مناسب توصیف کرد و افزود: همچنین با توجه به شرایط سوریه و عراق باید صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها مورد بازنگری قرار گرفته و افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در برخی کشورهای هدف صادراتی در آسیای میانه شاهد رشد صادرات بودیم که این رشد در خصوص قزاقستان ۳۳ درصد بوده است.

رشیدیان با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاتارستان، بیان کرد: هدف این نمایشگاه، ورود به بازارهای روسیه و بارانداز کالایی این استان است، ضرورت دارد در کنار نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در تاتارستان نمایشگاه غذای حلال نیز برپا شود و مواد غذایی متناسب با نیاز بازار با بسته‌بندی مطلوب در آن به نمایش درآید.

وی با اشاره به پیگیری لازم برای اختصاص یارانه به انتقال کالای صادراتی از مشهد به بنادر جنوبی، متذکر شد: کلیت این قضیه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید شده، اما هنوز مبلغی در این خصوص اختصاص پیدا نکرده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به افت قیمت زعفران در این استان و کمک دولت به کشاورزان، اضافه کرد: دولت در راستای حمایت از کشاورزان و اهمیت این کالای راهبردی مانع از تداوم افت قیمت زعفران شد و خرید تضمینی این کالا را از کشاورزان آغاز کرد.

رشیدیان از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل تامین نقدینگی طرح خرید تضمینی زعفران کشاورزان تقدیر کرد و گفت: امیدوارم با این روند به کشاورزان کمک شده و از افت در بازار این محصول جلوگیری شود.

وی با اشاره به وضعیت واردات برخی مواد غذایی از افغانستان، اضافه کرد: واردات انار پارسال از افغانستان به دلیل سرما و خسارت به باغ‌های خراسان رضوی صورت گرفت، اما این سیاست برای حمایت از تولیدات کشاورزان تداوم ندارد.

استاندار خراسان رضوی افزود: سیاست کلی این استان در بحث واردات کالا این است که برخی محصولاتی که امکان تولید آن در خراسان رضوی نیست از کشورهای دیگر وارد شود و پس از بسته‌بندی توسط صنایع جانبی این استان به کشورهای هدف صادراتی ارسال شده تا از این طریق توسعه صادرات به کشورهای هدف محقق شود.

رشیدیان ادامه داد: ۱۰ درصد رشد در ارزش صادرات کالا از خراسان طی ۶ ماهه نخست امسال حاصل همکاری مطلوب بین دولت و بخش خصوصی است و این در حالی محقق شد که ارزش صادرات کالا در مدت مذکور در کل کشور ۹ درصد کاهش داشت.

وی گفت: برنامه امسال توسعه صادرات خراسان رضوی رسیدن به ۲۳ درصد رشد تا پایان سال است که امیدوارم این مهم با تداوم همکاری بین بخش خصوصی و دولت محقق شود.

استاندار خراسان با اشاره به برنامه توسعه صادرات به ترکمنستان و تاجیکستان، یادآور شد: با افتتاح پل دوم سرخس در ترکمنستان زمینه برای توسعه صادرات فراهم می‌شود و باید در خصوص حفظ این بازار و گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی با آن، تدبیر لازم انجام گیرد.

رشیدیان به دیدار خود با سفیر ارمنستان نیز اشاره کرد و افزود: در این نشست ارمنستان تمایل زیادی برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با خراسان رضوی داشت که باید این فرصت مغتنم شمرده شده و علاوه بر آن از ظرفیت تجار و تولیدکنندگان ارمنی در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه برای سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی این استان بهره گرفت.

وی با اشاره به رفع مشکلات سفر به قزاقستان، تاکید کرد: از استاندار قزاقستان جنوبی دعوت به عمل آمده تا طی نشستی با وی در مشهد زمینه تعاملات اقتصادی با آن کشور فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی پیگیری در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک با تاجیکستان، خودداری از صادرات کالاهای فاقد کیفیت لازم و اهمیت به صادرات کالاهای باکیفیت برای حفظ بازارهای صادراتی از سوی صادرکنندگان را مورد تاکید قرار داد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی