نماینده سازمان محیط زیست در میزگرد تلویزیونی دفاع از تولید محصولات تراریخته را مطرح کرد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2326

نماینده سازمان محیط زیست در میزگرد تلویزیونی دفاع از تولید محصولات تراریخته را مطرح کرد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، بهزاد قره‌یاضی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای سخنان خود در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با انتقاد از صدا و سیما گفت: اینکه موافق و مخالف را مطرح می‌کنند اشتباه است. این طرفداری از دو تیم استقلال و پرسپولیس نیست.

وی افزود: جامعه عقلای بشر چه در ایران و چه در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که برای تامین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط زیست باید به طرف علم و فناوری حرکت کنند. استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تاکید سران نظام به ویژه مقام معظم رهبری هم هست، بنابراین اینکه چرا ما موافق هستیم این است که محصولات تراریخته موجب افزایش تولید محصول به مقدار ۵۷۴ میلیون تن به ارزش ۱۶۷ میلیارد دلار امریکا شده‌اند و از طریق حفظ ۱۷۴ میلیون هکتار اراضی موجب حفاظت محیط زیست شده‌اند. این محصولات همچنین موجب  ۶۲۰ میلیون کیلوگرم ماده موثره آفت کش طی سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ و ۳۷ و ۴ دهم میلیون گرم فقط در سال ۲۰۱۵ موجب کاهش ماده موثره افت کش‌ها شده اند. اثرات زیست محیطی فقط در سال ۲۰۱۵ نوزده درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تراریخته‌ها اول اینکه مفید هستند دوم اینکه اجتناب ناپذیرند، به طور مثال در حال حاضر سویای غیر تراریخته در جهان وجود ندارد. بیش از نیمی از ذرت جهانی تراریخته است. ذرت و سویا که ما بیش از ۹۰ درصد آن را وارد می‌کنیم در واقع تبدیل می‌شود به روغن نباتی، مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز، ماهی و اینجور اقلام استراتژی که اگر این‌ها را  ما خودمان تولید نکنیم باید وارد کنیم که در حال حاضر هم وارد می‌کنیم.

حال باید پرسید چرا بیست سال است که واردات این اقلام صورت می‌گیرد اما دو سال است که بحث تولید این محصولات مطرح شده است و با تراریخته ها مخالفت می شود؟

* به ۵ استدلال در رد تراریخته پاسخ دهید

علی کشوری دبیر شواری راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب در مخالفت با استفاده محصولات تراریخته سر سفره مردم ایران گفت: بند یک ماده ۸ ابلاغیه مورخ ۲۶ آبان ۹۴ می گوید: رهبر انقلاب در سیاست های محیط زیست بر کشت محصولات ارگانیک تاکید دارند. حال این موضع را به صورت خلاف واقع مطرح می‌کنند. اصل تراریخته به عنوان تکنولوژی یک بحث است و آوردن آن سر سفره مردم و بازی با سلامت مردم امری دیگر است.

وی افزود: ۵ استدلال در رد تراریخته‌ها داریم و می‌خواهیم به آنها جواب داده شود. ما در حوزه علمیه روش بررسی تکنولوژی جدید را با روش های جدید نمی پسندیم، ما به سمت تخصیص تکنولوژی رفته‌ایم اما در حوزه تکنولوژی های جدید نمی توانیم با شیوه های قدیم جلو رویم.

دبیر شواری راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه گفت: ما دسته‌ای از اشکالات امنیتی را پیدا کرده ایم. مایکل کویین در سفر به ایران با آقای قره یاضی بحث داشته در حالیکه ایشان از گروه اطلاعات آمریکا هستند. سوم آنکه ما به مسئله تراریخته‌ها مشکوک هستیم و از آنجایی که به غذای مردم ربط دارد بهتر است به سفره مردم راه نیابد.

وی افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ایشان روی محصولات ترایخته تاکید نداشتند. ما معتقدیم که محصولات بیوتکنولوژی نباید سر سفره مردم بیاید زیرا ما به سلامت آنها مشکوک هستیم. عقل هم حکم می کند که هرآنچه مشکوک است استفاده نشود. ما ۲۰۱۷ مقاله داریم که محصولات تراریخته را با چالش هایی مواجه کرده و همین انتقادات ما را روی آن مشکوک کرده است.

کشوری گفت: همین که موافق و مخالف وجود دارد علامت مشکوک بودن در استفاده از تراریخته هاست. در مسئله مشکوک بودن، تراریخته ها خود جلوی ما را از تجاری شدن تراریخته ها به اثبات می رساند، مگر در مسئله تغذیه که ما باید به اثبات برسیم. دهه ۷۰ سردبیر کیهان در همان دهه روی بیوتروریسم مقالاتی نوشته بود.

وی افزود: واردات تراریخته ها هم سلامت مردم را می تواند به خطر بیندازد اما به این معنا نیست که واردات خطرناک است و باید در داخل کشت کنیم چون هردو خطرناک است.

* قره یاضی: تولید تراریخته‌ها اجتناب ناپذیر است

قره یاضی در ادامه پاسخ داد: مقامات مسئول دانشگاهی در عرصه بیوتکنولوژی به سلامت تراریخته تاکید کرده‌اند.

وی افزود: آقای کشوری اگر شما مشکوک هستید می توانید شک را برای خود حفظ کنید و نباید این شک را به بدنه جامعه منتقل کنید، این اجتناب ناپذیر است. ما سال گذشته ۵۰ هزار مقاله تولید کردیم اما چطور می شود که از حاصل این تحقیقات استفاده نکنیم؟ آقای کشوری به تحقیقات بیوتکنولوژی اعتقاد دارد اما به مصرف آن اشکال می‌گیرند. بیوتکنولوژی چه ربطی به بیوتروریسم دارد؟ ترور به معنای ایجاد وحشت است و در همه زبان‌های فارسی،‌عربی و انگلیسی واژه دیگری برای قتل به کار می رود. افرادی که وحشت می‌سازند در حقیقت قابل پذیرش نیستند و افرادی که در مورد غذای مردم ایجاد ناامنی و وحشت می‌کنند تروریسم هستند.

*مگس‌های سفید تهران محصول مقاوم سازی به آفت‌کش‌ها هستند.

عمرانی عضو انجمن ارگانیک مهمان تلفنی برنامه گفت: هر کمپانی در مورد تراریخته صحبت می‌کند اما براساس آمار کشاورزی آمریکا و اروپا مصرف آفت کش ها در این محصولات تا ۱۲ درصد افزایش یافته که هم محصول و هم محیط زیست را آلوده کرده‌اند. محصولات تراریخته باعث مصرف علف کش می شوند که به نظر می رسد اهداف تجاری پشت کار است. در مورد برنج، تراریخته ریشه در موسسه راکفلر آمریکا و پنبه دارد. لذا ما خروجی بالایی در محصولات تراریخته نداریم و اهداف تجاری پشت آن است. مگس های سفید تهران نیز ماحصل هم امر است زیرا موجوداتی ایجاد شده که نسبت به آفت کش ها مقاوم شده است.

وی افزود: محصولات تراریخته می تواند مخاطراتی را در محیط زیست ایجاد کند، اینکه ادعا می شود برنج تراریخته چه ابعادی دارد، چطور می توان به سلامت آن اعتماد کرد؟ نتیجه آزمایش برنج تراریخته در کشورهای سازنده تجاری نشده حال چرا باید در ایران عملیاتی شود؟ در برنامه ششم توسعه برنج و پنبه تراریخته در دستور کار قرار گرفته بود که با مقاومت هایی روبرو شده است.

عمرانی ادامه داد: آیا تاکنون ریالی برای محصولات ارگانیک اختصاص داده شده است. ما حتی مرکز تحقیقات ارگانیک هم در کشور نداریم. نکته مهم این است که در مورد محصولات تراریخته از ۲۰ هزار محصول تنها ۴۰۰ محصول آزمایش سلامت را طی کرده و تجاری شده است. حال این افراد که آقای قره‌یاضی از آنها یاد می‌کند خود شرکت هایی دارند و ذی نفوذ هستند چطور می توانند سلامت این محصولات را رد کنند؟ این محصولات غذایی می تواند به صورت غیرمستقیم سلامت فرد و جامعه را به خطر بیندازد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی