مصرف شیر و لبنیات دغدغه اصلی صنعت دامپروری است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=1745

مصرف شیر و لبنیات دغدغه اصلی صنعت دامپروری است

رییس اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت و گو با اگنا:

کاهش مصرف شیر و لبنیات دغدغه اصلی صنعت دامپروری است/ گشایش گره دامپروران به دست دولت

رییس اتحادیه مرکزی دامداران ایران کاهش مصرف و فروش شیر و لبنیات در کشور را دغدغه مهم صنعت دامپروری دانست و افزود: با ادامه این روند، آینده روشنی برای صنعت متصور نیستیم مگر اینکه دولت راهگشای فعالان در این عرصه شود.
حسین نعمتی، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید شیر و لبنیات در کارخانه‌ها، کاهش مصرف و فروش این محصولات یکی از دغدغه‌های این صنعت به شمار می‌آید و باید در مراودات تجاری با کشورهای پیشرفته، بتوانیم از آنها کمک بگیریم.

 

تجمیع سیستم دامداری همراه با افزایش تولید و رقابت

وی با اشاره به سفر اخیر هیات عالی رتبه از مسئولان بخش تعاونی های کشاورزی فرانسه، گفت: اگر بتوانیم در زمینه دامپروری با فرانسه ارتباط تجاری مناسب برقرار و به بهبود تکنولوژی کمک کنیم، بی تردید محصولات با کیفیت بالاتری تولید خواهد شد که صادرات را در پی دارد.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران از پیشنهاد تجمیع سیستم دامداری ایران توسط شرکت های تعاونی فرانسه استقبال کرد و افزود: در صورت تجمیع سیستم دامداری های کشور، زمینه های رقابت نیز باید فراهم شود تا کیفیت افزایش یابد و بتوانیم روی قیمت محصولات مانور دهیم.

وی ادامه داد: برای یک بار هم که شده از این موقعیت پیش آمده باید استفاده کنیم تا بتوانیم بسیاری از مشکلات پیش رو را حل کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از گره این مشکلات فقط به دست دولت باز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته دولت از بخش کشاورزی، تولید شیر و گوشت حمایت‌های سنگینی می کند اما متاسفانه در کشور ما به دلیل مسائل و مشکلات مالی، حمایت های دولت نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است.

 

آینده صنعت دامپروری ایران روشن نیست

رییس اتحادیه مرکزی دامداران ایران اظهار کرد: در مجموع آینده روشنی در صنعت دامپروری نمی‌بینم، مگر اینکه دولت راهگشای فعالان در این عرصه شود. برای نمونه، قیمت شیر خام  حدود سه سال پی در پی رو به کاهش است، از طرفی پرداخت کارخانه‌ها به دامداران مدت بیشتری طول می‌کشد.

نعمتی افزود: اگر در گذشته کارخانه‌ها هزینه شیر به دامداران را یک ماهه یا دو ماهه پرداخت می‌کردند الان چهارماهه پرداخت می‌کنند. این در حالی است که قیمت شیر صنعتی یک هزار و ۳۶۰ یا ۳۷۰ تومان بود اما الان به یک هزار و ۱۵۰ تومان رسیده و بیانگر نابودی صنعت دامپروری است.

وی در پایان اظهار کرد: برای حل این مشکلات دولت باید از این صنعت حمایت کند. با تورم بالا و رو به رشد کشور و در حالی که قیمت تمامی کالاها رو به افزایش است، نمی‌توان محصولی را که همه هزینه‌های تولیدی آن مانند: خوراک، کارگر و غیره بالا می‌رود، ارزان فروشی کرد. با توجه به این مشکلات یا باید قیمت شیر افزایش یابد یا اینکه دولت به صنعت یارانه بپردازد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی