وظیفه ما کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد تولیدکنندگان است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=1627

وظیفه ما کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد تولیدکنندگان است

به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، مهندس مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این مراسم با تقدیر از رویکرد دولت نسبت به بخش کشاورزی افزود: دولتمردان ما در این مرحله حساس از تاریخ، مسئولیت بسیار مهمی بر عهده داشته و نگاه بسیار مثبتی نسبت به بخش کشاورزی دارند که این نگاه را باید قدر بدانیم.
وی افزود: از روز اول قبول مسئولیت به تمام معاونین و مدیران اعلام کردم که وظیفه ما در درجه اول  بیان ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های بخش است و به عبارتی ما باید ظرفیت های بخش را برای مسئولین محترم تبیین کنیم تا بتوانیم از این طریق، توجه ها و نگاه ها را به کشاورزی جلب کنیم و سرمایه های بربادرفته را به بخش برگردانیم.
وی با تشریح اهمیت خودکفایی گندم گفت: همانطور که امام خمینی در جمله تاریخی گفتند: “گندم بکارید و استقلال درو کنید”  پایه و اساس استقلال هر مملکت تامین غذا و ایجاد امنیت غذایی است و ما برای رشد و توسعه در درجه اول نیاز به غذای کافی و سالم داریم.
وی افزود: متاسفانه در دهه های گذشته به این موضوع نگاه نشد و یا اگر شده، گاها ما و کشاورزان و دامداران غافل بودیم که در چه مسیری حرکت کنیم.
وی ادامه داد: ما در دو مقطع در گندم خودکفا شدیم، و هر دو مقطع زمانی بوده که دولت و مجلس نگاهی تولید گرایانه داشتند و نه نگاه بازاری و مصرف گرایانه، ما در دورانی که بیشترین درآمدهای نفتی را در طول تاریخ داشتیم نه تنها به تولید توجه نکردیم بلکه در را به روی واردات باز کردیم و باعث تعطیلی تولیدات داخل شدیم.
مزروعی با اشاره به واردات بی رویه شکر در دهه گذشته گفت: چغندر قند در سال ۸۴ و بعد از خودکفایی ۶ میلیون تن تولید میشده و در سال ۸۵ با واردات بی رویه شکر که در یک سال به اندازه سه سال شکر وارد شد تولید چغندر قند به ۱ میلیون و هفتصد هزار تن رسید که این باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات شد.
وی ادامه داد: مشکلات بخش از جایی شروع شد که سرمایه ها به دلیل غیر اقتصادی بودن بخش به سمت بخش های جذاب و کاذب رفته و از بخش کشاورزی خارج شد.
وی گفت: تحریم های ظالمانه ضربه بزرگی را به کشور وارد کرد که به تدبیر و درایت دولت تدبیر و امید این تحریمها در حال برداشته شدن است،
وی ادامه داد: کشور ونزوئلا همزمان با ما تحریم شد ولی امروزه ونزوئلا تورم ۸۰۰ درصد دارد، بنابراین اتفاق بزرگی افتاد که نتیجه تدبیر دولتمردان ما بود که دولت را با تورم ۴۰ درصد تحویل گرفتند و اکنون به خواست خداوند وضعیت ما رو به رشد است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: یکی از دلایل افزایش تولید و خودکفایی در گندم حمایت هایی بود که دولت از بخش تولید داشت، برای تولید خوب نیاز به ابزار داریم و ملزومات را باید فراهم کنیم و کود و بذر اولین نهاده ای است که باید به دست کشاورز و تولیدکننده برسد.
وی ادامه داد: عده ای افزایش تولید را به بارندگی ربط داده، در صورتیکه ما از سال ۹۲ تا ۹۵ با یک روند صعودی افزایش تولید گندم داشتیم که اینها نتیجه حمایتها و اثربخشی توزیع نهاده ها و تسهیلات خوبی است که در اختیار کشاورز قراردادیم، بصورتیکه میزان این نهاده ها در دو سال گذشته ۶۰۰هزار تن بوده است و نتیجه آن درآمد۷۸۰ میلیارد تومانی کشاورزان از تولید گندم شده که در خراسان نسبت به سال قبل ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش درآمد گندم داشتیم.
وی در ادامه افزود: در استان ۱۶۰هزار تن جو به قیمت ۱۰۰۲۸ ریال و به دامدار همین جو را به قیمت ۷۲۰ تا ۷۹۰ تومان دادیم و در عوض دامی که کیلویی ۸ هزار تومان بوده و خریدار هم نداشته امروز به قیمت کیلویی ۱۴ هزارتومان رسیده است.
وی گفت: هنر ما این است که هزینه های تولید را کاهش داده و درآمد کشاورز را افزایش داده تا سرمایه هایی که طی سالیان گذشته از بخش فرار کرده دوباره به بخش بازگردد.
وی با برشمردن راه های افزایش درآمد افزود: یکی از این راهها، استفاده بهینه از منابع آب است، منابع آبی ما امروزه فقیر شده، دولت و وزارت جهادکشاورزی تمرکز خود را بر بهره وری آب قرار داده است.
مجتبی مزروعی با اشاره به تسهیلات ارائه شده در خصوص بهره وری آب افزود: با همت دولت و حمایت مجلس اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان در خصوص آبیاری تحت فشار به استان تعلق گرفته که حتی ۳۰درصد این اعتبار هم در استان خراسان بی سابقه است.
وی ادامه داد:  با نگاه مثبت دولت همچنین اعتبار صد میلیارد تومان برای چهار هزار کیلومتر لوله گذاری انتقال آب به استان تعلق گرفته که مناقصه آن در حال اجرا است و به خواست خداوند از اول اسفند خرید لوله انجام خواهد شد.
وی گفت: همه این تلاش ها در راستای حمایت از تولید و نگاه مثبت دولت به بخش تولید و تولیدکننده است.
مزروعی افزود: اقتصاد مقاومتی که مورد تائید و تاکید مقام معظم رهبری هست یعنی همین که ما باید تلاش کنیم تا تولید در داخل کشور ارتقاء دهیم.
وی در خصوص تغییر مسیر و روش تولید افزود : این میزان مصرف آب با این حجم تولید نه اقتصادی است و نه منطقی، اگر ما امروز از این وضعیت حمایت میکنیم به این دلیل است که برای مسیر توسعه ناچار هستیم از این مسیر عبور کنیم و ناچاریم تا بنیه اقتصادی را به کشاورزان و دامداران برگردانیم.
وی افزود:  باید در نوع کشت، تغییر رویه داده و در زیر سقف به صورت گلخانه به کشاورزی بپردازیم، چرا که از این طریق برنامه ریزی خوبی در میزان مصرف آب و بهره وری بالا انجام خواهد شد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی